Sunday, July 10, 2011

Alhamdulillah SYukur Ke Hadrat Illahi

Allah s.w.t yang telah memberikan rezeki supaya kita sentiasa bersyukur akan nikmatNya. Aku sangat bersyukur dgn rezeki yg melimpah ruah dariNya. Tetapi kte jgn la terlalu alpa dengan kesenangan ini dan beringat untuk beriman kepadaNya. Setiap manusia itu telah Allah tetapkan rezekinya samada lambat atau cepat je. Yang lambat tu mengajar kita untuk lebih bersabar. Allah sentiasa akn memberi ujian yg kita mampu lalui.


“Tuhanmu telah berfirman: ‘Wahai anak Adam,sempatkanlah untuk beribadah kepadaKu, maka Aku akan penuhi hatimu dengan rasa kaya dan Aku akan penuhi kedua-dua tanganmu dengan rezeki. Wahai anak Adam, janganlah kamu menjauhi Aku, maka Aku akan memenuhi hatimu dengan kefakiran dan kedua-dua tanganmu dengan kesibukan’.”(H.R Imam Al-Hakim daripada Mu’aqqal bin Yassar r.a.)


Memperbanyak istighfar, memohon keampunan kepada Allah adalah salah satu cara untuk memperolehi rahmat dan diberi rezeki dari arah yang tidak di sangka-sangka.
Hadis Nabi s.a.w. bermaksud: “Barangsiapa tekun beristighfar, nescaya Allah mengadakan baginya jalan keluar dari tiap-tiap kesempitan serta diberi rezeki dari arah yang tidak  di sangka-sangka.” (H.R. Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Hakim)


Antara amalan yg boleh kita lalukan ialah dgn membaca surah al-Waqiah setiap mlm. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa membaca surah ‘al-Waaqiah’ tidak akan jadi miskin selama-lamanya.”

1 comment: